Translate

Friday, October 16, 2020

Buruh didakwa tumbuk muka staf kesihatan

MARANG - Seorang buruh dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas pertuduhan mengasari seorang penjawat awam di sebuah kedai makan di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada Isnin lalu.

Tertuduh, Amran Mohamed, 46, dari Kampung Jeneris, Kuala Berang, Hulu Terengganu membuat pengakuan tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Engku Nurul Ain Engku Muda.

Tertuduh didakwa menggunakan kekerasan dengan tujuan menakutkan penjawat awam yang sedang menjalankan tugasnya di sebuah kedai makan di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada pukul 9 pagi, 5 Oktober lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 353 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman  penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Engku Nurul Ain membenarkan Amran dibebaskan dengan wang jaminan RM2,500 dan seorang penjamin.

Mahkamah mengenakan syarat agar tertuduh tidak menganggu mangsa selain menetapkan sebutan semula kes pada 2 November depan.

Difahamkan Amran yang sedang bersarapan pagi sambil menghisap rokok di kedai makan berkenaan telah ditegur anggota penguat kuasa Jabatan Kesihatan Terengganu itu yang sedang memantau  pematuhan prosedur operasi standard (SOP) dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di tempat awam.

Tertuduh yang berang dengan teguran itu didakwa telah menumbuk anggota penguat kuasa tersebut.

Selain didakwa di mahkamah, Amran juga telah dikenakan kompaun kerana merokok di kawasan larangan merokok mengikut Peraturan 11 (1)(d) Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 pindaan 2018.


No comments:

Post a Comment