Translate

Tuesday, August 31, 2021

Bakal ibu berdebar, bimbang

PETALING JAYA - Isu hospital kerajaan sesak hingga mem beri kesan kepada wad bersalin membuatkan ibu hamil berdebar untuk melahirkan anak masing- masing.

Di Kuala Terengganu, Nik Nur Izzatul Hazwani Nik Adnan, 32, memberitahu, dia sedikit ter tekan sementara menanti hari kelahiran anak kedua yang di- jadualkan pada hujung tahun ini di Hospital Dungun.

"Suasana ketika ini amat mencabar kerana perlu patuhi prosedur operasi standard dan melakukan ujian saringan sebe lum dibenarkan masuk dewan bersalin. Saya perlu kuat emost dan fizikal," katanya yang sudah lengkap dua dos vaksin.

Tambahnya, dia juga bimbang sekiranya mempunyai kom- plikasi selepas bersalin sekira- nya terkena jangkitan wabak Covid-19

Di Alor Setar, Qathrulnada Juhari, 36, berkata, dia bimbang bagaimana keadaannya, nanti ketika hendak melahirkan anak keempatnya yang dijadualkan pada bulan depan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

"Saya dengar hospital tak cukup katil. Saya sudah mempersiapkan diri dari segi fizikal dan mental selain sering berhubung dengan jururawat dan doktor di klinik desa untuk khidmat nasihat dan perkembangan terkini," HSB.

Tambahnya, dia bercadang untuk bersalin di hospital swasta sekiranya keadaan memerlukan dan tidak kisah untuk menge luarkan sejumlah wang.

Seorang lagi ibu mengandung Nor Sharkinah Abdullah, 30, mengakui dia kini gusar dengan keadaan tersebut apatah lagi kandungan sulungnya memasuki usia tujuh bulan.

"Bersalin di hospital kerajaan menjadi keutamaan saya kerana ia murah dan terjamin tambahan pula saya tak mampu ke hospital swasta kerana pendapatan saya

dan suami turut terjejas ketika pandemik.

 "Kalau terpaksa juga bersalin di hospital swasta, saya cari yang tawarkan pakej paling murah." katanya.


No comments:

Post a Comment