Translate

Thursday, December 20, 2018

660 mangsa berpindah kerana banjir gelombang ketiga

KUALA TERENGGANU – Tidak sampai 24 jam surut, banjir kembali melanda Terengganu semalam melibatkan empat daerah iaitu Kuala Terengganu, Kuala Nerus, Setiu dan Marang.

Ketua Sekretariat Pe­ngurusan Bencana Terengganu, Che Adam A. Rahman berkata, setakat pukul 4 petang, seramai 660 mangsa daripada 172 keluarga terpaksa dipindahkan di keempat-empat daerah terlibat.

Beliau berkata, banjir di­sebabkan hujan lebat berterusan berkapasiti le­bih 100 milimeter yang turun sejak pukul 3 pagi di semua daerah ber­kenaan.

“Marang mencatatkan mangsa banjir teramai dengan 387 orang daripada 98 keluarga. Mereka kini ditempatkan di empat pusat pemindahan sementara (PPS).

“PPS berkenaan ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Pasir Putih, SK Marang, SK Bukit Gasing dan SK Rusila,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Che Adam yang juga Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Terengganu berkata, Kuala Nerus pula merupakan daerah kedua paling terjejas dengan banjir gelombang ketiga ini dengan 131 mangsa ditempatkan di SK Tok Jembal.

Sebelum ini, lebih 1,600 penduduk Terengganu di daerah Hulu Terengganu, Dungun, Kemaman dan Setiu terjejas dengan banjir gelombang pertama dan kedua bermula 13 Di­sember lalu.

No comments:

Post a Comment