Translate

Thursday, January 25, 2018

Perkeso terima 680 pemohonan SIP daripada pencarum kehilangan pekerjaan

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Seramai 680 pencarum yang terdiri daripada individu kehilangan pekerjaan mereka telah memohon Skim Insurans Pekerjaan (SIP) yang baru dilaksanakan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) pada awal tahun ini.

Pengerusi Perkeso, Tan Sri Dr. Aseh Che Mat berkata, sebanyak 110 daripada 680 pemohon tersebut sudah mula menerima manfaat SIP setelah permohonan mereka diluluskan.

"Setakat ini, Perkeso telah menerima 680 permohonan untuk mendapat manfaat SIP dari seluruh negara sehingga semalam. Seramai 110 pencarum telah disahkan layak untuk menerima manfaat SIP.

"Mereka layak menerima bantuan kewangan segera sehingga enam bulan, latihan meningkatkan kebolehpasaran dan bantuan untuk mendapatkan pekerjaan baharu," katanya ketika ditemui selepas mempengerusikan Mesyuarat Lembaga Perkeso di Wisma Perkeso Terengganu di sini hari ini.


Aseh berkata, kerajaan telah memperuntukkan RM120 juta kepada Perkeso menerusi Bajet 2018 pada tahun ini untuk melaksanakan SIP yang merupakan faedah jaringan keselamatan sosial bagi membantu pencarum kehilangan pekerjaan mendapatkan bantuan kewangan dan mencari kerjaya baharu. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment