Translate

Sunday, August 21, 2016

Lari tinggalkan rokok bernilai lebih setengah juta ringgit dalam van

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Terengganu berjaya merampas 4,114 karton rokok pelbagai jenama yang dipercayai diseludup bernilai lebih setengah juta ringgit dalam dua serbuan di Setiu dan Marang baru-baru ini.

Timbalan Pengarah JKDM negeri, Radzi Muhamad berkata, pasukan penguat kuasa agensi itu turut berjaya merampas sebuah van yang digunakan untuk mengangkut sebahagian besar rokok yang dirampas tersebut dalam serbuan di Kilometer 44, Kampung Jambu Bongkok, Marang pada pukul 5.30 pagi, kelmarin.

“Pemandu van terbabit bertindak memberhentikan kenderaannya di bahu jalan sebelum melarikan diri ke dalam kawasan semak berhampiran selepas menyedari diekori oleh sepasukan penguatkuasa JKDM  Terengganu di lokasi berkenaan.

“Pemeriksaan di dalam van berkenaan kemudiannya menjumpai 4,020 karton rokok kretek pelbagai jenama dipercayai di­seludup bernilai RM566,652,56 termasuk cukai,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini semalam.

Radzi berkata, selain memasang cermin gelap, sindiket ber­kenaan juga berselindung di sebalik van syarikat yang kononnya beribu pejabat di Selangor untuk mengaburi mata pihak berkuasa.

Menurut beliau, siasatan awal mendapati maklumat syarikat yang terdapat pada van berkenaan adalah palsu dan ia tidak pernah beroperasi di alamat terbabit.

No comments:

Post a Comment