Translate

Saturday, August 27, 2016

Pemandu lori angkut rokok seludup dipenjara 3 bulan

KUALA TERENGGANU – Gara-gara  mengangkut rokok seludup pada awal tahun ini, seorang pemandu lori dijatuhi hukuman penjara tiga bulan oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.

Majistret Abdul Hayyi Salim memerintahkan demikian selepas B. Nesa Gadh, 35, menukar pengakuan kepada bersalah ketika hari perbicaraan kes tersebut.

Bagaimanapun, seorang lagi tertuduh, R. S. Surikala, 33, yang juga isteri tertuduh pertama mengekalkan pengakuan tidak bersalah yang dibuat di mahkamah sama pada 27 Januari lalu.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Mohd. Redzuan Hamdan manakala kedua-dua tertuduh diwakili peguam bela, Muhammad Syahri Adnan.

Mengikut pertuduhan, Nesa Gadh didakwa mengangkut 115 kotak yang mengandungi 50 karton rokok jenama Saat bernilai RM40,250 dengan sebuah lori jenis Isuzu di pekarangan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu di sini pada pukul 8.30 malam, 19 Januari lalu.

Mengikut fakta kes, dia dan isterinya, Surikala yang menaiki lori berkenaan dari Kuala Lumpur ditahan sepasukan penguat kuasa Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Terengganu untuk pemeriksaan berhampiran Plaza Tol Gemuruh, Lebuh Raya Pantai Timur 2, Kuala Nerus.

Namun tertuduh enggan memberhentikan lorinya dan bertindak memecut laju sebelum dapat dipintas pasukan penguat kuasa KDRM negeri tersebut di pekarangan IPK Terengganu setelah hampir 40 minit dikejar.

Dia didakwa mengikut Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967 yang memperuntukkan hukuman denda antara 10 hingga 20 kali ganda nilai barang rampasan atau penjara sehingga tiga tahun jika sabit kesalahan.

Abdul Hayyi memerintahkan perbicaraan kes melibatkan Surikala bersambung pada 18 September depan.

Sementara itu, Muhammad Syahri yang ditemui selepas prosiding memberitahu beliau akan mengemukakan representasi kepada Pejabat Negara untuk merayu agar kes Surikala digugurkan berikutan pengakuan bersalah suaminya yang juga tertuduh pertama.

No comments:

Post a Comment