Translate

Wednesday, August 24, 2016

Kes HFMD meningkat 172.8 peratus di Terengganu

KUALA TERENGGANU - Wabak tangan, kaki dan mulut (HFMD) dalam kalangan bayi dan kanak-kanak di Terengganu semakin membimbangkan apabila mencatatkan 401 kes sejak Januari lalu iaitu 172.8 peratus peningkatan berbanding tempoh sama pada tahun lalu.
Kes terbaru ialah Taska Permata Keluarga Batu Burok di sini dan Taska Permata Keluarga Chalok, Setiu diarahkan ditutup selama 10 hari selepas masing-masing mencatatkan 14 serta dua kes pada 20 Ogos lalu dan semalam.
Pengarah Kesihatan Terengganu, Dr. Mohammmad Omar berkata, wabak HFMD menunjukkan trend peningkatan mendadak di negeri itu sejak Mei lalu.
"Sejak itu sebanyak sembilan taska di Marang, Kuala Terengganu, Setiu dan Besut telah diarahkan tutup sementara selepas bayi-bayi yang dipelihara di premis-premis terbabit dikesan menghidap penyakit HFMD.
"Hanya satu kes wabak itu tidak melibatkan taska apabila empat beradik dari satu keluarga di Setiu disahkan menghidap penyakit tersebut pada bulan Ogos lalu," katanya selepas melakukan pemeriksaan terhadap Taska Permata Keluarga Batu Burok di sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment