Translate

Friday, August 16, 2019

Tiga beradik diabai ibu bakal dipelihara nenek

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kehidupan tiga beradik yang diabaikan ibu mereka setelah ditinggalkan bersendirian di sebuah rumah teres di Kuala Berang, Hulu Terengganu awal bulan ini akan lebih terurus apabila bakal dipelihara nenek mereka.

Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, Deputi Superintendan Mohd. Adli Mat Daud berkata, Mahkamah Majistret Kuala Berang hari ini memerintahkan hak penjagaan ketiga-tiga kanak-kanak berusia enam, lapan dan 12, tahun itu diserahkan kepada nenek mereka yang menetap di Kuala Krai, Kelantan.

"Majistret Engku Nurul Ain Engku Muda hari ini memutuskan mereka yang sebelum ini ditempatkan sementara di Rumah Sinar Harapan Kuala Terengganu dipelihara nenek mereka iaitu ibu tertuduh (Siti Minah Muhammad, 32,).

"Penyerahan ketiga-tiga kanak-kanak tersebut daripada wakil Jabatan Kebajikan Masyarakat kepada penjaga perlu dilakukan dalam tempoh 24 jam," katanya kepada Kosmo! Online di sini hari ini.

Kosmo! 12 Julai lalu melaporkan Siti Minah yang juga ibu tunggal mengaku tidak bersalah atas tiga pertuduhan membiarkan tiga anaknya tanpa mengadakan persediaan bagi pengawasan dan pemeliharaan mengikut Seksyen 33 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001.


Dia didakwa meninggalkan anak-anaknya di sebuah rumah di Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Padang Setengge, Kuala Berang, Hulu Terengganu selama tiga hari sehingga 3 Julai lalu semata-mata mengikut teman lelaki ke Kuala Lumpur. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment