Translate

Sunday, August 18, 2019

Nelayan hilang terjatuh di perairan Kuala Terengganu

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Seorang nelayan dikhuatiri lemas selepas terjatuh dari bot dinaiki sewaktu sedang menangkap ikan di perairan Kuala Terengganu berhampiran Pelantar Minyak Dulang dekat sini kelmarin.
Mangsa, Makthar Ibrahim, 56, terjatuh sewaktu sedang melakukan kerja-kerja penangkapan ikan pada kedudukan kira-kira 67.7 batu nautika dari muara Sungai Kuala Terengganu pada pukul 5.30 petang. 

Pengarah Maritim Terengganu, Muhammad Suffi Mohd. Ramli berkata, Maritim Malaysia (APMM) telah menerima maklumat berhubung insiden itu daripada tekong bot nelayan berkenaan pada pukul 11.25 pagi semalam.

"Sehubungan itu, operasi mencari dan menyelamat Makthar yang berasal dari Kampung Gong Jin, Mengabang Telipot, Kuala Nerus telah digerakkan meliputi kawasan pencarian seluas 386.5 batu nautika dari lokasi kejadian.

"Operasi tersebut melibatkan aset udara jenis Bambardier dan dua kapal iaitu Kapal Maritim (KM) Pekan serta KM Gemia," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.


Muhammad Suffi berkata, operasi mencari dan menyelamat itu turut disertai Tentera Laut Diraja Malaysia dengan menggunakan Kapal Diraja (KD) Pahang. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment