Translate

Wednesday, August 21, 2019

Polemik trend berjaja di simpang lampu isyarat

TREND berjaja di persimpangan lampu isyarat yang sebelum ini popular di negara-negara jiran seperti Indonesia dan Vietnam telah menjadi ikutan di Terengganu bermula pada awal tahun lalu.

Kelibat penjaja menjinjit barangan jualan seperti jeruk mempelam, bebola daging dan pisang keju dari satu kereta ke satu kereta yang sedang berhenti di persimpangan lampu isyarat merah di beberapa lokasi strategik di Kuala Terengganu segera menambat sam­butan pengguna tempatan.

Tambah menggamit perhatian, mereka yang kebanyakan terdiri daripada golongan muda mengambil pendekatan kreatif tampil berjaja dengan berpakaian tradisional iaitu berseluar batik, baju pagoda putih dan topi terendak sebagai gimik pemasaran.

Walaupun terdapat sedikit rungutan tentang isu kesela­matan daripada segelintir pengguna jalan raya, konsep berjaja di persimpangan lampu ini mendapat sambutan memberangsangkan sehingga konsep sama me­rebak dengan cepat ke seluruh daerah di Terengganu kecuali Setiu.

Dianggarkan ratusan individu mencari rezeki sebagai penjaja dengan konsep perniagaan berkenaan di seluruh negeri ini. Malah, ada pengedar yang mengakui mampu menjual sehingga setan jeruk mempelam setiap hari.

Begitupun, keghairahan mereka te­rencat apabila kerajaan negeri Terengganu mengambil keputusan untuk mengharamkan aktiviti menjaja di persimpangan lampu isyarat terbabit berkuat kuasa serta-merta mulai 8 Ogos lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Keusahawanan, Industri Mikro dan Hal Ehwal Penjaja negeri, Mohd. Nurkhuzaini Ab. Rahman berkata,  ketetapan itu dibuat setelah menerima pandangan daripada pelbagai pihak seperti Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan, pihak berkuasa tempatan dan Penasihat Undang-Undang kerajaan negeri Terengganu.

“Keputusan pengharaman akti­viti menjaja di persimpangan lampu isyarat ini dilakukan dengan berat hati namun ia tidak boleh dibenarkan ke­rana bertentangan dengan Peraturan Lalu Lintas 1959 dan Akta Kerajaan Tempatan 1976.

“Kedua-dua peruntukan undang-undang terbabit melarang sebarang aktiviti jual beli di kawasan jalan raya termasuk persimpangan lampu isyarat,” katanya pada sidang akhbar di Kuala Terengganu baru-baru ini.

Mohd. Nurkhuzaini yang mempertahankan pengharaman tersebut menegaskan langkah itu perlu diambil sebelum perkara tidak diingini seperti kemalangan jalan raya berlaku akibat aktiviti menjaja di persimpangan lampu isyarat berkenaan.

Beliau memberi amaran peraturan baharu itu perlu dipatuhi dan operasi bersepadu melibatkan semua agensi terlibat bagi menangani penjaja yang masih berdegil akan diambil pada masa terdekat.

“Selain tindakan kompaun, barangan jualan mereka juga boleh disita oleh anggota penguat kuasa,” katanya.

Sementara itu, seorang pengusaha jeruk mempelam, Helmi Haffizuddin Suhaimi, 29, berkata, larangan kerajaan negeri Terengganu amat mengejutkan dan merupakan tamparan kepadanya sebagai usahawan.

Menurutnya, berikutan peraturan baharu berkenaan, dia terpaksa memberhentikan 65 pekerjanya yang kebanyakannya mereka terdiri daripada golongan muda yang baru menamatkan pelajaran dan ibu tunggal.

“Keputusan ini amat berat tetapi terpaksa dibuat berikutan kehendak kerajaan negeri. Saya sendiri perlu mengeluarkan modal baharu untuk menjalankan model perniagaan lain,” katanya.

Helmi Haffizuddin menganggap keputusan drastik pengharaman aktiviti menjaja di persimpangan lampu isyarat itu bagaikan hukuman berat kepada mereka yang selama ini bersusah payah demi mencari rezeki halal.

Ujarnya, biarpun keputusan itu dikatakan dibuat berlandaskan undang-undang, kerajaan negeri Terengganu sepatutnya menawarkan jalan penyelesaian kepada pihak terjejas terlebih dulu sebelum menguatkuasakannya.

Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Terengganu, Azan Ismail pula menyifatkan langkah kerajaan negeri mela­rang aktiviti penjajaan di persimpa­ngan lampu isyarat agak terburu-buru memandangkan keusahawanan merupakan sumber utama kebanyakan rakyat negeri di Pantai Timur berkenaan mencari rezeki sejak sekian lama.

Beliau berkata, bagi mengelakkan implikasi perundangan dan risiko tidak diingini, penjajaan di persimpa­ngan lampu isyarat boleh dikawal selia dengan menetapkan peraturan tanpa perlu mengharamkannya terus.

“Penjajaan di persimpangan lampu isyarat ini bukan baharu malah telah popular lama di Eropah dan negara-negara jiran seperti Indonesia.

“Kerajaan negeri Terengganu boleh mengikut langkah-langkah yang telah diambil di negara-negara itu melatih penjaja terbabit dengan menetapkan peraturan pemakaian jaket ke­selamatan serta had masa dan waktu perniagaan serta tatacara memegang produk,” katanya.

No comments:

Post a Comment