Translate

Thursday, August 22, 2019

Dipenjara 9 tahun gara-gara rompak RM250

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Perbuatan seorang lelaki yang merompak wang tunai RM250 milik seorang peniaga dengan bersenjatakan sebilah pisau dua tahun lalu akhirnya berbalas apabila dia dijatuhi hukuman penjara sembilan tahun oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.

Hakim Wan Azimah Yaacob menjatuhkan hukuman tersebut ke atas tertuduh, Zamri Awang, 37, bermula dari tarikh tangkap pada 9 April 2018.

Berdasarkan pertuduhan, Zamri bersama dua lagi yang masih bebas didakwa melakukan rompakan berkumpulan dengan bersenjatakan pisau terhadap seorang lelaki berusia 33 tahun melibatkan kerugian RM250.

Perbuatan tersebut didakwa dilakukan di hadapan sebuah stesen minyak di Padang Midin di sini pada pukul 3.30 pagi, 13 Julai 2017.

Mengikut fakta kes, Zamri dan dua lagi suspek telah menahan sebuah van dipandu mangsa yang baru pulang daripada berniaga.

Sebaik mangsa memberhentikan vannya, tertuduh telah me­ngu­gut lelaki itu dengan meletakkan sebilah pisau pada leher sebelum meminta wang tunai RM300.

Mangsa yang menyerahkan wang tunai RM250 kemudian diugut akan dicari oleh suspek sekiranya kejadian rompakan itu dilaporkan kepada polis.

Zamri didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Mohd. Izzat Wan Abdullah, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

No comments:

Post a Comment