Translate

Tuesday, August 27, 2019

Pegawai SPRM dalam pejabat MB

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kerajaan negeri disaran memberi ruang kepada penempatan pegawai integriti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di pejabat Menteri Besar (MB) dan Ke­tua Menteri masing-masing.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Koya berkata, pe­nempatan pegawai itu bertujuan membantu kerajaan negeri meningkatkan lagi ketelusan dalam pentadbiran sekali gus mengelakkan sebarang tohmahan terhadap isu penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

“Setakat ini, hanya kerajaan negeri Sarawak menempatkan pegawai integriti di pejabat Ketua Menteri dan kita harap negeri-negeri lain menjadikannya contoh.

“Sebenarnya dibandingkan dengan kerajaan Persekutuan, kerajaan negeri lebih berpotensi untuk terdedah kepada unsur rasuah kerana mempunyai lebih sumber sama ada pembalakan, ta­nah dan sebagainya,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Terdahulu, beliau menghadiri sesi dialog bersama pemain industri perhotelan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) anjuran Hotel Primula yang turut disertai Pengurus Besarnya, Suaibah Harun.

Sebelum ini, SPRM telah menempatkan pegawai-pegawai kanannya di unit integriti yang diwujudkan di kementerian, agensi kerajaan dan GLC di peringkat persekutuan.

Latheefa berkata, SPRM juga menggesa kerajaan negeri mengambil serius cadangan agar Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) mengisytiharkan harta sebagai langkah meningkatkan integriti.

Menurut beliau, setakat ini, komitmen pengisytiharan harta dalam kalangan ADUN itu hanya diberikan oleh kerajaan negeri Perak.

“Semalam (kelmarin), saya berpeluang berjumpa dengan Menteri Besar Terengganu (Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar).

“Pihak kerajaan negeri (Terengganu) terbuka de­ngan tindakan ke arah inte­griti dan ketelusan berkenaan dan akan membentangkan perkara ini (pengisytiharan harta ADUN) pada (sidang) Dewan Undangan Negeri,” katanya.

No comments:

Post a Comment