Translate

Friday, August 30, 2019

Serang KPD hingga putus jari

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Seorang bekas pengarah syarikat dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas pertuduhan me­netak ibu jari Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Mohd. Zamri Mohd. Rowi (gambar kecil) dengan parang panjang.

Tertuduh, Mohd. Nasli Mohd. Nasir, 33, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan tersebut yang dibacakan di hadapan Hakim Azman Mustapha.

Mohd. Nasli didakwa mence­derakan ibu jari kanan Mohd. Zamri sehingga putus dengan menggunakan sebilah parang panjang.
Perbuatan itu didakwa dilakukan tertuduh di hadapan sebuah rumah di Taman Cordova Residence, Padang Luas, Besut pada pukul 12.30 tengah hari, 15 Ogos lalu.

Sabit kesalahan, lelaki itu boleh dikenakan  hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda atau sebatan mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Mohd. Izzat Wan Abdullah dan tertuduh diwakili peguam, Mohd. Kamaruzaman A. Wahab.

Terdahulu, Mohd. Kamaruzaman memohon anak guam­nya dihantar untuk menjalani pemeriksaan mental kerana Mohd. Nasli mempunyai rekod menghidap penyakit itu sebelum ini.

Beliau berkata, Mohd. Nasli pernah menerima rawatan psikiatri di Hospital Raja Perempuan Zainab II, Kota Bahru pada tahun 2012 tetapi tidak pernah membuat rawatan susulan selepas itu.

Wan Mohd. Izzat bagaimanapun memberitahu, pihaknya tidak mencadangkan jaminan ke atas tertuduh atas faktor ke­selamatan mangsa dan keluar­ganya yang tinggal berjiran selain kes itu mendapat perhatian ramai.

Mahkamah menolak permohonan Mohd. Kamaruzaman berhubung pemeriksaan mental kerana kes itu akan dipindahkan ke Mahkamah Sesyen Besut yang akan dibuka pada minggu hadapan.

Azman menetapkan sebutan semula kes pada 11 September depan.
Kosmo! 16 Ogos lalu melaporkan Mohd. Zamri cedera parah selepas diserang jirannya de­ngan sebilah parang di hadapan rumahnya di Taman Cordova Residence, Padang Luas, Besut.

Kejadian pada pukul 12.50 te­ngah hari itu dpercayai berpunca kerana tertuduh berang selepas aduannya berkaitan sebatang pokok kelapa masuk ke dalam kawasan tanahnya tidak dilayan Mohd. Zamri.

No comments:

Post a Comment