Translate

Tuesday, August 20, 2019

Tangguh ceramah Zakir Naik

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

MARANG – Polis Terengganu menasihatkan kerajaan ne­geri dan mana-mana penganjur agar menangguhkan program ceramah melibatkan pendakwah antarabangsa, Dr. Zakir Naik di ne­geri ini buat sementara waktu.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail berkata, larangan permit ceramah terhadap Zakir yang kini terpalit dengan kontroversi tersebut bertujuan untuk menjamin ketente­raman awam di negeri ini.

“Bukan sahaja berce­ramah, sebagai jemputan (menghadiri program di Terengganu) pun (Zakir) tidak berapa sesuai buat masa ini berdasarkan isu-isu yang timbul sekarang.

“Saya akan nasihatkan kerajaan negeri (Terengganu) atau penganjur agar membatalkan program ce­ramah Zakir buat sementara waktu ini,” katanya ketika ditemui selepas menyaksikan majlis serah tugas Ketua Polis Daerah Marang di Ibu Pejabat Marang di sini semalam.

Pegawai Turus Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu, Deputi Superintendan Amran @ Mohd. Zaki Omar akan memangku jawatan Ke­tua Polis Daerah Marang menggantikan Superinten­dan Mohd. Suhaimi Ali yang dinaikkan pangkat sebagai Timbalan Ketua Polis Kota Baharu, Kelantan.

 Aidi berkata, larangan tersebut bertujuan untuk mengelakkan sebarang perkara tidak diingini berlaku di Terengganu.

Begitupun, beliau memberitahu, setakat ini, pihaknya tidak menerima sebarang permohonan melibatkan Zakir di negeri tersebut.

Pada masa sama, kerajaan ne­geri Melaka turut memutuskan untuk tidak membenarkan Zakir menyampaikan ceramahnya dalam apa-apa program, sebaliknya me­ngalu-alukan kedatangannya untuk melancong ke Melaka.

Ketua Menteri, Adly Zahari berkata, ini adalah bagi memastikan perpaduan dan keharmonian kaum di negeri ini terus dipelihara dan Zakir menurutnya perlu le­bih memberi fokus kepada aktiviti berdakwah dan tidak menyentuh politik perkauman.

Kosmo! semalam melaporkan kerajaan negeri Perak dan Kedah tidak mempunyai halangan untuk membenarkan Zakir yang mempunyai status penduduk tetap (PR) menyampaikan ceramah di negeri masing-masing.

Sebelum ini, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed dilaporkan berkata, pendakwah Islam antarabangsa terkenal itu sedang disiasat berhubung aduan membabitkan kenyataannya yang didakwa mencetuskan kontroversi.

No comments:

Post a Comment