Translate

Sunday, August 18, 2019

Padam kebakaran di Indonesia

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) bersedia membantu pihak berkuasa Indonesia untuk memadamkan kebakaran di Kalimantan dan Sumatera yang menjadi punca jerebu melanda sebahagian kawasan di negara ini dan Singapura pada masa ini.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Senator Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata, JBPM mempunyai kepakaran dan jentera yang mampu mempercepatkan proses pemadaman kebakaran sekali gus pendekatan terbaik memulihkan kembali kualiti udara di negara-negara yang terjejas akibat jerebu tersebut.

“Begitu pun setakat ini, saya difahamkan, JBPM dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) masih belum menerima sebarang permintaan berhubung perkara tersebut daripada pihak berkuasa Indonesia,” katanya ketika ditemui selepas mengagihkan daging korban kepada anggota bomba di Pejabat Bomba dan Penyelamat Terengganu di sini semalam.
Raja Kamarul Bahrin memberitahu, kerjasama rentas sempadan antara negara-negara Asia Tenggara berhubung isu jerebu sepatutnya dilakukan lebih awal sebaik titik panas pertama dikesan tanpa perlu me­nunggu kebakaran terbabit me­rebak terlalu luas hingga tidak terkawal.

Ujar beliau, penyelesaian jangka panjang bagi mengatasi masalah jerebu seharusnya diambil segera kerana feno­mena yang telah meningkatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) negara-negara Asia Tenggara termasuk negara ini kerap berlaku saban tahun.

“Kita kerap dengar berkali-kali ASEAN (Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara) mengadakan perbincangan, mesyuarat dan pelbagai ketetapan telah dibuat tetapi perkara sama (jerebu) masih berlaku.

“Kebakaran hutan juga berlaku di negara-negara Barat tetapi mereka mempunyai pendekatan menjangka keburukan sebelum ia menjadi buruk. Kalau sudah terlambat baru hendak panggil (bantuan), memang susah untuk mengatasinya,” ujarnya.

Kosmo! semalam melaporkan Pusat Meteorologi Khas ASEAN yang berpuasat di Singapura melaporkan, imej satelit Pentadbiran Kebangsaan Lautan dan Atmosfera mengesan 56 dan dua titik panas masing-masing di Kalimantan dan Sumatera selain empat di Sarawak.

Ia telah menyebabkan bacaan IPU di Sekolah Kebangsaan Kuala Maram 2, Miri, Sarawak merekod kualiti udara berbahaya, Institut Latihan Perindustrian Miri (sangat tidak sihat), manakala Sibu dan Sri Aman pula tidak sihat.

No comments:

Post a Comment