Translate

Saturday, April 28, 2018

USM lancar projek Transformasi Penternakan Lebah Kelulut untuk penduduk Besut

MOHD. AZLI ADLAN

BESUT - Universiti Sains Malaysia (USM) memperluaskan projek Transformasi Penternakan Lebah Kelulut yang sebelum ini dijalankan di Kedah dan Perak ke daerah ini.

Naib Canselor USM, Prof. Datuk Dr. Asma Ismail berkata, projek penyelidikan strategik  itu memberi manfaat penduduk kampung daripada kategori berpendapatan isi rumah bawah 40 peratus (B40) menerusi pembinaan ladang berkelompok madu kelulut.

Beliau berkata, pengurusan ladang madu kelulut itu berasaskan inovasi Mustafa-Hive dan Sistem Hilda kelolaan penyelidik USM, Dr. Mohd. Zulkifli Mustafa.

"Mustafa-Hive merupakan sistem perumah kelulut yang tidak menggunakan tunggul kayu seperti kelaziman manakala sistem Hilda pula ialah teknik penuaian madu yang menyahkan sebahaguan besar kandungan air didalamnya bagi menghilangkan buih dan mengurangkan rasa masam.

"Madu kelulut yang dihasilkan berkualiti premium untuk pasaran antarabangsa dan nilai jualannya meningkat dari RM150 sekilogram (kg) kepada RM700kg," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis perasmian projek Transformasi Penternakan Lebah Kelulut yang disempurnakan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh di Ladang Kampung Pulau Berangan, Jertih di sini hari ini.


Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Perusahaan Perladangan dan Komoditi Terengganu, Datuk Muhammad Pehimi dan Mohd. Zulkifli. - K! ONLINE 

No comments:

Post a Comment