Translate

Friday, April 20, 2018

500 peniaga wanita terlibat Karnival Usahawanita

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KEMAMAN - Seramai 500 peniaga terdiri daripada kaum wanita terlibat dalam Karnival Usahawanitaanjuran Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di Pantai Kuala Kerteh di sini semalam.

Karnival dengan tema Segalanya Wanita itu akan berlangsung selama tiga hari.

Timbalan Kedua Setiausaha (Dasar) Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Sallehuddin Hassan berkata,  Karnival Usahawanita merupakan previu bagi himpunan usahawan wanita terbesar negara yang bakal diadakan pada Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA 2018) November depan.

"Karnival kini menjelajah ke zon Timur di Pantai Kuala Kerteh di sini selepas mendapat sambutan menggalakkan pada dua edisi sebelumnya iaitu di Lundu, Sarawak dan Teluk Intan, Perak.

"Sambutan yang di terima pada hari pertama Karnival Usahawanita Zon Timur ini amat menggalakkan dan kita menjangkakan kehadiran pengunjung akan meningkat kepada 30,000 orang selepas perasmiannya esok (hari ini)," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Mohd. Sallehuddin berkata,  karnival itu terbahagi kepada lapan kluster iaitu Kesihatan, Pelancongan, Produk Industri Asas Tani, Kulinari, Perkembangan Awal Kanak-Kanak, Florikultur dan Segar.

Menurut beliau, ia akan dirasmikan Penasihat Pembangunan Keusahawanan dan Ikhtisas Wanita Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil hari ini.

"kesemua produk pertanian dan industri asas tani yang dijual di Kluster Segar yang dijual pada harga antara lima hingga 20 peratus lebih murah daripada pasaran," katanya.

Tambah beliau, paling menarik, gerai jualan di kluster berkenaan juga menawarkan 25,000 biji kobis bulat yang dijual pada harga RM2 sebiji.

"Setiap biji kobis bulat yang dijual seberat lebih dua kilogram (kg). Ia bermakna sekilo kobis berkenaan cuma berharga kira-kira RM1 sahaja dan 50 peratus lebih murah dari nilai pasaran," katanya.

No comments:

Post a Comment