Translate

Friday, April 20, 2018

150 pelajar UMT jadi sukarelawan program KPT4U

BESUT - Seramai 150 pelajar Universiti Malaysia Terengganu (UMT) terlibat program jelajah, KPT4U anjuran Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) di tiga sekolah di daerah ini hari ini.

Naib Canselor UMT, Prof. Dato' Dr. Nor Aieni Hj. Mokhtar berkata, pameran jelajah terbabit yang disertai warga UMT terbabit memberi manfaat kepada 1,200 murid tiga sekolah rendah iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Tembila, SK Tok Raja dan SK Keruak dekat sini.

"Pelbagai aktiviti pemindahan ilmu seperti pameran pelbagai spesimen haiwan terancam dan pendedahan kepada ilmu STEM (sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik).

"Selain itu, murid-murid terbabit juga berpeluang menjalani pemeriksaan kesihatan dan gigi secara percuma sepanjang penganjuran pameran jelajah tersebut," katanya kepada Kosmo! di sini hari ini.

Program yang turut dihadiri Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) UMT, Prof. Madya Dr. Che Ruzaidi Ghazali itu dirasmikan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh.

Sementara itu, Idris memuji semangat kesukarelawan yang ditonjolkan pelajar UMT yang menyertai program KPT4U bertemakan Ceria ke Sekolah berkenaan.

Beliau berkata, program KPT4U merupakan medium terbaik untuk memperkasakan lagi semangat kesukarelawanan dalam kalangan pelajar.

"Pelajar UMT terlibat bukan sahaja boleh mendekati komuniti dengan lebih dekat malah menjiwai kehidupan dan permasalahan dalam masyarakat setempat.

"Ia selaras dengan inisiatif Gap Year yang diperkenalkan KPT bagi membolehkan pelajar universiti tempatan bercuti belajar sehingga setahun untuk terlibat aktiviti kesukarelawan," katanya. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment