Translate

Tuesday, March 7, 2017

Polis tumpaskan Geng Kecek

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

MARANG – Geng Kecek yang disyaki giat me­lakukan kegiatan mencuri motosikal dan pecah rumah di sekitar daerah ini tumpas dengan penahanan enam remaja termasuk seorang pelajar sekolah tingkatan empat di lokasi berasingan baru-baru ini.

Penahanan kesemua suspek berusia antara 16 hingga 20 tahun dalam dua serbuan di sekitar daerah ini pada 17 Februari lalu berjaya menyelesaikan sekurang-kurangnya enam kes jenayah itu di Marang.

Gelaran Geng Kecek diambil berikutan ketua kumpulan itu yang berusia 20 tahun berbadan kecil.

Ketua Polis Daerah Marang, Superintendan Mohd. Suhaimi Ali berkata, serbuan pertama melibatkan penangkapan dua suspek termasuk ketua kumpulan tersebut dalam serbuan di sebuah resort tinggal di Pulau Kerengga di sini pada 7 Februari lalu.

“Dalam serbuan itu, polis turut merampas barangan curi antaranya ialah sebuah motosikal Yamaha 125Z, jam tangan, radio, gelang tangan, rantai leher, cincin dan beg. Nilai ke­semua barangan dianggarkan RM7,000,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Marang di sini semalam.

Mohd. Suhaimi memberitahu, satu peralatan khas yang disyaki digunakan untuk mencuri motosikal turut dijumpai dalam serbuan di resort tinggal berkenaan.

Menurutnya, hasil soal siasat ke atas dua suspek membawa kepada penahanan empat rakan mereka berusia 16 hingga 18 tahun termasuk seorang pelajar sekolah yang juga dipercayai ahli geng jenayah itu di beberapa lokasi di daerah ini beberapa jam kemudian pada hari sama.

“Salah seorang suspek yang berusia 18 tahun itu didapati positif amphetamine manakala ujian air kencing ke atas lima suspek lain pula negatif.

“Siasatan awal mendapati resort tinggal terbabit telah menjadi markas kumpulan penjenayah berkenaan untuk merancang kegiatan jenayah dan meleraikan komponen motosikal curi,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment