Translate

Thursday, February 23, 2023

Pemuda jual daging burung puyuh semurah RM1.50 seekor

 

KUALA TERENGGANU – Seorang penternak burung puyuh menyahut seruan kerajaan menurunkan harga dengan menjual daging unggas itu pada harga semurah RM1.50 seekor.

 Syed Fariz Syed Azman, 22, berkata, sebelum ini, seekor burung puyuh mentah dijual pada harga RM3 hingga RM3.50 mengikut saiz. 

“Sebaik kerajaan memperkenal Menu Rahmah bagi meringankan beban sara hidup rakyat, saya terpanggil untuk turut serta dengan pendekatan tersendiri. 

“Harga seekor burung puyuh diturunkan kepada RM1.50 hingga RM2 mengikut saiz selain menawarkan pakej 10 ekor dengan harga hanya RM15,” katanya ketika ditemui di Chendering di sini semalam. 

Syed Fariz berkata, tawaran istimewa itu juga bertujuan menggalakkan lebih ramai orang merasai kelazatan daging puyuh sebagai salah sumber protein bagi keluarga mereka. 

Tambah beliau, sambutan yang diterima sejak jualan murah burung puyuh itu bermula sejak hampir seminggu lalu amat memberangsangkan.

 “Secara purata hampir 600 ekor burung puyuh mentah berjaya dijual setiap hari sepanjang tempoh tersebut. 

“Kami menjual daging burung puyuh di pasar pagi, pasar tani dan pasar malam sekitar bandar raya ini dan Marang pada setiap hari,” katanya. 

Syed Fariz berkata, bekalan burung puyuh tersebut dibela sendiri di Kampung Kuala Bekah di sini. Jelasnya, burung puyuh sudah matang dan sedia disembelih untuk dipasarkan apabila berusia 30 hari.

 “Selain daging, kami juga menjual telur puyuh dengan harga RM10 bagi 40 biji. Walaupun menjual pada harga RM1.50 seekor, keuntungan masih diperolehi,” katanya.

No comments:

Post a Comment