Translate

Tuesday, February 28, 2023

Elaun Kemas naik jadi RM800 bulan depan

DUNGUN – Seramai 9,400 pembantu tabika Kemas di seluruh negara bakal menerima kenaikan elaun kepada RM800 sebulan berkuat kuasa bulan depan. 

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, ia merupakan kenaikan RM300 berbanding RM500 sebulan sebelum ini. 

“Kenaikan elaun ini melibatkan tambahan peruntukan RM30 juta kepada Kemas (Jabatan Kemajuan Masyarakat). “Ia merupakan sebahagian peruntukan RM86.6 juta kepada Kemas yang telah diluluskan pada pembentangan Bajet 2023 yang dibentangkan (oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar) semalam (kelmarin),” katanya di Pejabat Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) di Bandar Al Muktafi Billah Shah, di sini semalam. 

Terdahulu beliau menyaksikan penyerahan Tabung Bencana Gempa Bumi Turkiye-Syria berjumlah RM101,900 daripada Ketengah kepada wakil Kementerian Luar Negeri. 

Kosmo! pada 26 Jun 2022 melaporkan keluhan beberapa pembantu tabika Kemas yang cuma memperoleh elaun bulanan RM500 dan dianggap tidak berbaloi dengan tugas mereka. 

Mereka merayu keprihatinan kerajaan untuk menaikkan elaun tersebut sejajar dengan situasi ekonomi semasa. 

Rata-rata gaji guru taska sekitar RM700 dan tidak setimpal dalam keadaan sara hidup sekarang ini sehingga mereka terpaksa melakukan pelbagai kerja bagi menampung kehidupan harian.

No comments:

Post a Comment