Translate

Monday, February 27, 2023

Belanjawan 2023: Cuepacs perlu rasional kemampuan kerajaan

 

  • Oleh MOHD AZLI ADLAN

DUNGUN – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) perlu rasional tentang keupayaan kerajaan dalam memenuhi semua tuntutan penjawat awam.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, walaupun tidak dapat menaikkan gaji 1.7 penjawat awam pada masa ini, ia tidak bermakna kerajaan mengenepikan kebajikan golongan berkenaan.

“Pada hemat saya, Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) juga memberikan keprihatinan tinggi kepada permintaan penjawat awam.

“Ia termasuk pemberian wang khusus (imbuhan) sebanyak RM700 untuk Aidilfitri dan RM350 bagi pesara,” katanya di Bandar Al Muktafi Billah Shah di sini hari ini.

Terdahulu Presiden Cuepac, Datuk Adnan Mat dipetik kecewa dengan pembentangan Belanjawan 2023 yang dilihat beliau tidak mampu menyelesaikan masalah tekanan kos sara hidup.

Ahmad Zahid berkata, pengumuman imbuhan raya tersebut adalah langkah baik bagi peringkat permulaan terhadap memenuhi permintaan Cuepacs berkenaan.

Tambah beliau, Cuepacs sebagai sebuah organisasi yang menjaga kepentingan penjawat awam susah pasti memahami kekangan kewangan sedang dihadapi kerajaan pada masa ini.

“Sebanyak RM46 bilion daripada RM388.1 bilion peruntukan dibentang dalam Belanjawan 2023 adalah untuk membayar faedah hutang.

“Itu belum termasuk pembayaran wang pencen (yang perlu ditanggung kerajaan),” katanya. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment