Translate

Sunday, February 26, 2023

Penyeludup sangka polis ‘buta’, kena cekup bila leka

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Bukan sahaja menjarah hasil laut negara sehingga menyebabkan kerugian RM6 bilion, malah ada nelayan Vietnam menjadi dalang dalam kegiatan penyeludupan rokok, dadah dan haiwan eksotik sejak dua tahun lalu. 

Kegiatan makin menjadi-jadi semasa musim tengkujuh kerana ketika itu mereka menyangka pasukan keselamatan sedang memberi fokus untuk membantu mangsa banjir di Malaysia. 

Malah, ada pula nelayan tempatan yang berkomplot dengan nelayan asing terbabit dalam kegiatan haram itu. 

Sumber memberitahu, berdasarkan modus operandi, nelayan Vietnam akan membantu sindiket penyeludupan antarabangsa dengan membawa barangan seludup terutama rokok dan dadah sambil mereka turun ke laut kononnya untuk menangkap ikan.

MENURUTNYA, ketika berada di tengah-tengah laut, nelayan Vietnam terbabit akan memunggah barangan seludup di atas bot nelayan tempatan atau bot yang dipandu sendiri oleh sindiket. 

“Nelayan Vietnam juga ada memunggah barangan seludup di beberapa buah pulau yang tidak berpenghuni di Laut Cina Selatan berdekatan perairan Pantai Timur bagi mengelakkan kegiatan itu dikesan pihak berkuasa.

 “Barangan ini kemudian akan diambil oleh nelayan tempatan atau ahli sindiket sendiri untuk dibawa ke pesisir pantai sebelum diedarkan menggunakan pengangkutan darat seperti van, kereta atau lori,” katanya kepada Kosmo!. 

Sumber berkata, setakat ini pesisir pantai Besut, Setiu dan Marang di Terengganu serta beberapa kawasan lain di negeri Pantai Timur lain dikenal pasti sebagai lokasi panas kegiatan penyeludupan terbabit.

 “Penyeludupan tersebut melibatkan nilai jutaan ringgit. Antara kes terbaharu ialah penemuan 9,900 karton rokok disyaki seludup bernilai keseluruhan RM1.69 juta di Pantai Air Tawar, Besut pada awal November tahun lalu,” ujarnya. 

Sumber berkata, penglibatan nelayan Vietnam dalam aktiviti penyeludupan makin terserlah dengan penangkapan dua lelaki warga negara berkenaan di Pasir Puteh, Kelantan pada 1 Disember tahun lalu. 

Beliau berkata, mereka disyaki mahu menyeludup keluar musang pandan menerusi penemuan 59 ekor haiwan eksotik tersebut di dalam sebuah bot nelayan oleh pihak berkuasa. 

“Kejadian semakin menjadi-jadi ketika musim tengkujuh kerana ketika itu mereka m e n y a n g ka pasukan kes e l a m a t a n   m e m b e r i fokus untuk m e m b a n t u mangsa banjir di negara kita,” ujarnya. 

Katanya, setiap tahun dianggarkan ribuan bot nelayan Vietnam memasuki perairan negara di Pantai Timur termasuk Terengganu yang mengakibatkan negara kerugian hampir RM6 bilion.

 “Trend penyeludupan menerusi jalan laut di negeri-negeri Pantai Timur dilihat semakin popular sejak dua tahun lalu. 

“Kita tidak boleh menolak kemungkinan nelayan asing menjadi orang tengah yang membantu sindiket bagi memperoleh bekalan terutama rokok dan dadah dari jalan laut,” katanya.

No comments:

Post a Comment