Translate

Saturday, November 21, 2020

Pesta kerang di Pantai Pandak

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Pantai Pandak, Chendering di sini yang sebelum ini sunyi ekoran musim tengkujuh dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) tiba-tiba diserbu ramai berikutan penemuan banyak kerang dan siput.

Dianggarkan ratusan kilogram (kg) kerang dan siput terdampar di pantai berkenaan berikutan fenomena air pasang sejak seminggu lalu.

Seorang penduduk, Mohd Zamri Alias, 40, berkata, banyak kerang akan naik ke Pantai Pandak dibawa air pasang pada setiap kali permulaan monsun Timur Laut saban tahun.

“Tahun ini kuantitinya lebih banyak lagi sampaikan ramai yang boleh bawa balik sehingga 10 kg setiap seorang,” katanya kepada Kosmo! di sini hari ini.

Sementara itu, Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu, Wan Mohd. Azamani Wan Hamzah menasihatkan orang ramai agar tidak terlalu ghairah mengutip kerang sehingga melupakan keselamatan diri masing-masing.

“Orang ramai harus berhati-hati dengan tidak masuk terlalu jauh ke dalam laut kerana ombak besar dan arus kuat pada waktu ini.

“Pantai Pandak ini juga pernah merekodkan banyak kes kematian akibat lemas sebelum ini,” katanya. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment