Translate

Thursday, November 19, 2020

APMM usir lima bot nelayan Vietnam ceroboh perairan Terengganu

 Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Maritim Malaysia (APMM) mengusir lima bot nelayan Vietnam yang telah dikesan mencerobohi perairan Terengganu pada Sabtu lalu.

Kesemua bot nelayan Vietnam itu dijumpai pada tiga lokasi berbeza antara 137 hingga 144 batu nautika dari perairan Kuala Terengganu.

Pengarah Maritim Terengganu, Kepten Maritim Muhammad Suffi Mohd. Ramli berkata, kelima-lima bot nelayan Vietnam berkenaan dikesan oleh pesawat udara Bombardier CL415 milik APMM yang sedang melakukan rondaan pengawasan di perairan berkenaan.

“Maklumat itu telah disalurkan kepada Kapal Maritim (KM) Langkawi yang kemudiannya mengarahkan anggota penguat kuasa APMM bergegas ke lokasi tersebut dengan menggunakan bot peronda masing-masing.

“Walaupun kesemua bot nelayan Vietnam itu cuba melarikan diri menuju ke sempadan perairan antarabangsa namun gagal kerana berjaya dipintas bot peronda APMM,” katanya kepada Kosmo! di sini hari ini.

Muhammad Suffi berkata, anggota penguat kuasa APMM telah melakukan pemeriksaan di setiap bot itu sebelum merampas pukat dan membuang bekalan air dan makanan milik nelayan Vietnam tersebut.

Jelas beliau, tindakan itu bertujuan untuk memastikan nelayan-nelayan asing tiada pilihan lain selain pulang ke negara asal mereka. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment