Translate

Friday, November 20, 2020

Kampung Losong Haji Mohd. dilimpahi air Sungai Terengganu

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kampung Losong Haji Mohd. di sini ditenggelami air setinggi sehingga 1.5 meter dari limpahan Sungai Terengganu berikutan fenomena air pasang malam tadi.

Kejadian pada pukul 8.15 malam itu telah menjejaskan lebih 30 rumah yang terdapat di perkampungan tersebut sebelum ia surut secara beransur-ansur mulai tengah malam semalam.

Seorang penduduk, Mohd. Hazizi Muhamad, 32, berkata, dia sekeluarga sedang menonton televisyen sebelum menyedari limpahan air sungai telah memenuhi persekitaran Kampung Losong Haji Mohd. termasuk rumahnya yang terletak kira-kira dua meter dari Sungai Terengganu.

“Kami segera memindahkan perabot dan barangan berharga ke tempat yang lebih tinggi.

“Sebenarnya limpahan sungai berikutan fenomena air pasang pada musim tengkujuh ini berlaku setiap tahun tetapi kali ini parasnya lebih tinggi hampir menyamai yang pernah berlaku sewaktu banjir besar pada tahun 2014,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini malam tadi.

Seorang lagi penduduk, Wan Muhammad Adlan Wan Ahmad, 28, berkata, air sungai mengalir dengan deras sehingga mengusarkan dia yang tinggal bersendirian.

“Saya bukan sahaja bimbang rumah akan dinaiki air lebih tinggi malah ancaman daripada haiwan berbisa seperti ular dan lipan,” katanya. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment