Translate

Friday, July 13, 2018

Kementerian Pendidikan cadang laksana ujian psikiatri kepada bakal guru, kurangkan jenayah pedofilia

MOHD. AZLI ADLAN

MARANG - Kementerian Pendidikan tidak menolak kemungkinan untuk melaksanakan ujian psikiatri terhadap bakal guru sebagai inisiatif bagi mengurangkan kes-kes jenayah seksual seperti cabul terhadap pelajar.

Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik berkata, ujian tersebut sebagai saringan bagi memastikan tiada individu yang mempunyai kecenderungan pedofilia diterima sebagai guru.

"Itu (ujian psikiatri) merupakan cadangan yang baik dan akan diteliti dengan lebih lanjut. Kementerian tidak akan bertolenrasi dan memberi muka terhadap mana-mana pihak melakukan jenayah termasuk pedofilia. 

"Pada era baharu pendidikan ini, kita memberi jaminan untuk sentiasa mejaga kepentingan pelajar dan wanita," katanya ketika ditemui selepas melakukan lawatan kerja di Sekolah Kebangsaan Seberang Marang di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas mengulas pendedahan seorang aktivis sosial yang mendakwa dua orang murid telah dicabul seorang guru sewaktu mengikuti kursus satu mata pelajaran di sebuah resort baru-baru ini.


Kosmo! Online semalam melaporkan seorang aktivis sosial, Syed Azmi Alhabshi menerusi laman mikro, Twitternya mendakwa kes cabul berkenaan telah diketahuinya sejak April lalu namun melalui laluan sukar untuk dibawa ke muka pengadilan berikutan tiada sokongan sehinggalah dua murid berkenaan membuat pengakuan kepada ibu bapa masing-masing. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment