Translate

Tuesday, July 31, 2018

Kerajaan ambil pendekatan berhemah atasi masalah LGBT

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kerajaan mengambil pendekatan berhemah untuk mengatasi masalah kecelaruan hidup melibatkan orientasi seks songsang dalam kalangan masyarakat negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa berkata, berdasarkan tinjauan, dianggarkan 80 peratus daripada golo­ngan terjebak dalam orientasi seks songsang terutamanya lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) terlibat dalam industri pelacuran.

“Kita perlu menyantuni golongan ini bagi memahami masalah mereka sebagai langkah penyelesaian jangka panjang untuk membantu mereka kembali kepada fitrah.

“Diskriminasi dan undang-undang tidak selesaikan masalah kerana akan menyebabkan golo­ngan ini semakin jauh,” katanya selepas merasmikan Seminar Peradaban dan Kecelaruan Gaya Hidup Kontemporari di sini semalam.

Mujahid memberitahu, golongan LGBT yang berjaya dikeluarkan daripada aktiviti songsang perlu dibantu berdikari dari segi pendidikan dan mo­dal perniagaan.

“Setakat ini hampir 2,000 golongan itu telah tampil secara sukarela dalam program pemulihan anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia di seluruh negara,” ujar beliau.

No comments:

Post a Comment