Translate

Wednesday, July 18, 2018

Loji Janakuasa Tenaga Solar terbesar negara milik EPIC mula beroperasi

MOHD. AZLI ADLAN

KEMAMAN - Loji Janakuasa Tenaga Solar berkapasiti 18.5 Megawatt (MW) milik syarikat berkaitan kerajaan negeri Terengganu, Eastern Pasific Industrial Corporation Berhad (EPIC) yang terbesar di negara ini mula beroperasi secara rasmi hari ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan EPIC, Noor Fadzil Mohamed Nor berkata, syarikatnya berkerjasama dengan firma swasta tempatan, MIE Industrial Sdn. Bhd. yang berperanan sebagai pembawa teknologi untuk membina loji janakuasa tenaga solar tersebut di tapak berkeluasan 28.35 hektar di Teluk Kalong di sini.

Beliau berkata, tenaga solar berkapasiti 18.5 MW yang terhasil daripada loji yang menelan kos RM86 juta terkenaan disalurkan ke dalam sistem Rangkaian Grid Nasional Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk tempoh 21 tahun.

"Penyaluran tenaga kepada TNB di loji janakuasa tenaga solar tersebut telah bermula pada 23 Mac lalu.

"Sepanjang 21 tahun tempoh perjanjian sehingga tahun 2039, EPIC menyasar untuk menjana pendapatan sebanyak RM273 juta atau kira-kira RM13 juta setahun," katanya selepas menyaksikan majlis pelancaran loji janakuasa tenaga solar itu di Teluk Kalong di sini hari ini.


Pelancaran loji kanakuasa tenaga solar berkapasiti 18.5 MW itu disempurnakan Menteri Besar Terengganu, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment