Translate

Monday, July 23, 2018

Insan cacat penglihatan rajin menderma darah terima pengiktirafan Kementerian Kesihatan

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kekurangan diri sebagai insan cacat penglihatan tidak menjadi halangan buat Mohd. Zamzuri Ariffin, 46, untuk menderma darah secara konsisten sejak sedekad lalu.

Niat murni beliau yang berasal dari Batu Burok di sini secara sukarela menderma darah pada setiap kali bulan Ramadan sejak tahun 2008 menarik perhatian Kementerian Kesihatan untuk mengiktirafnya pada sambutan Hari Penderma Darah Sedunia peringkat kebangsaan tahun ini.

"Saya tidak pernah melepaskan peluang untuk menderma darah pada kempen bergerak dianjurkan Jabatan Kesihatan negeri di Masjid Batu Burok di sini setiap kali bulan Ramadan sejak 10 tahun lalu.

"Terdetik hati untuk menderma darah kerana inilah satu-satu cara saya untuk menolong insan lain. Saya sedar sebagai insan cacat penglihatan dan kurang senang, kemampuan saya untuk membantu masyarakat dari sudut lain agak terhad," katanya selepas menerima Anugerah Khas pada majlis sambutan Hari Penderma Darah Sedunia peringkat kebangsaan di sini malam tadi.


Mohd. Zamzuri yang masih bujang menerima sijil penghargaan dan plak daripada Menteri Kesihatan, Dr. Dzulkefly Ahmad. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment