Translate

Tuesday, July 24, 2018

APMM tahan dua lagi bot nelayan Vietnam di perairan Terengganu

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Maritim Malaysia (APMM) berjaya menahan dua lagi bot nelayan Vietnam yang disyaki menceroboh perairan Terengganu semalam.

Penahahan dua bot nelayan Vietnam tersebut yang dipercayai menangkap ikan secara haram di perairan negara dengan menggunakan pukat gading tersebut berjaya merampas hasil laut, minyak diesel dan peralatan dianggarkan bernilai RM3 juta.

Ketua Pengarah APMM, Datuk Seri Zulkifli Abu Bakar berkata, aktiviti dua bot nelayan asing itu berjaya dikesan kapal peronda, KM Pekan yang sedang melakukan rondaan pada kedudukan lebih kurang 58 batu nautika dari muara Kuala Terengganu dekat sini.

"Salah sebuah bot nelayan itu cuba melepaskan diri dengan memecut laju namun berjaya dipintas KM Pekan pada jarak kira-kira empat batu nautika dari lokasi pertama tidak lama kemudian.

"Seramai 23 kru termasuk dua tekong berusia dalam lingkungan 19 hingga 51 tahun yang kesemuanya warga Vietnam juga telah berjaya ditahan," katanya pada sidang akhbar di Pejabat APMM Terengganu di sini hari ini.


Turut hadir Pengarah Maritim Wilayah Timur, Zulkarnain Mohd Omar dan Pengarah Maritim Terengganu, Rahim Ramli. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment