Translate

Saturday, August 15, 2020

Tetap laris walaupun terpakai

 KUALA TERENGGANU - Tak dapat beli baharu, terpakai pun jadi.

Itu yang dilakukan sebahagian pelanggan yang ghairah mahu memiliki periuk tembaga Terengganu seperti digunakan pereka fesyen terkenal, Datuk Rizalman Ibrahim.

Peniaga barangan antik, Shamsudin Abdul Rashid, 68, berkata, beliau berjaya menjual lebih 10 buah periuk tembaga terpakai sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) sejak 10 Jun lalu.

"Rata-rata pelanggan yang terdiri daripada pelancong berasal luar Terengganu memberitahu mereka mencari periuk tembaga seperti digunakan Datuk Rizalman untuk memasak.

"Mereka membeli periuk tembaga terpakai dijual saya sebagai alternatif setelah produk baharu habis dijual," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Shamsudin yang merupakan Ahli Persatuan Seni Purba Terengganu berkata, setiap periuk tembaga terpakai dijualnya pada harga antara RM200 hingga RM1,000 mengikut saiz.

Menurut beliau, kebanyakan periuk tembaga terpakainya berusia antara 30 tahun dan 70 tahun milik penduduk tempatan yang sudah tidak digunakan, saya baiki dan kilatkan semula seperti baharu," katanya.

Seorang pembeli, Nor Azrul Mansor, 41, yang berasal dari Pulau Pinang sanggup ke Terengganu untuk memenuhi permintaan isterinya bagi memiliki periuk itu.

"Isteri saya mahu memasak menggunakan periuk tembaga setelah menonton rancangan masakan Rizalman pada bulan Ramadan lalu.

"Sebenarnya kami mahu membeli yang baharu tetapi sudah kehabisan. Alang-alang sudah sampai di Pasar Payang 2, kami beli yang terpakai," katanya.

No comments:

Post a Comment