Translate

Monday, August 17, 2020

Kucing cedera pipi tercucuk mata kail diselamatkan

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Penderitaan seekor kucing jalanan yang cedera selepas pipinya tercucuk mata kail berakhir apabila dia diselamatkan Persatuan Haiwan Malaysia di muka kuala Tanjung berhampiran Jambatan Angkat Kuala Terengganu di sini kelmarin.

Ketua Negeri Persatuan Haiwan Malaysia cawangan Terengganu, Aieza Safura Ismail berkata, beliau terpanggil untuk menyelamatkan kucing jalanan tersebut setelah mengetahui kisahnya menerusi status Facebook salah seorang rakannya beberapa hari lalu.

“Saya bergegas ke muka Kuala Tanjung semalam untuk menjejak kucing jalanan terbabit. Usaha untuk mencari dan menangkapnya agak mencabar dan mengambil masa kira-kira sejam sebab haiwan itu gemar menyorok di celah-celah batu di lokasi berkenaan.

“Sebaik menjumpainya, hati saya sayu kerana pipi kirinya sudah bernanah akibat tercucuk mata kail yang dipercayai sejak seminggu lalu,” katanya kepada Kosmo! di sini hari ini.

Aieza Safura, 25, berkata, beliau bergegas ke sebuah klinik haiwan di Kuala Nerus untuk merawat kucing jalanan tersebut.

Beliau berkata, kucing tersebut masih ditempatkan di klinik haiwan terbabit untuk menerima rawatan lanjut akibat kecederaan terbabit.

“Saya menamakan kucing jantan itu sebagai King dan akan memeliharanya. Sebelum ini saya sudah memelihara 20 ekor kucing di rumah,” katanya.

Dalam pada itu, Aieza Safura tidak menolak kemungkinan King terkena mata kail yang ditinggal pemancing memandangkan muka Kuala Tanjung merupakan antara lokasi popular aktiviti tersebut di bandar raya ini.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan kaki pancing agar lebih bertanggungjawab dengan tidak meninggalkan sisa aksesori memancing merata-rata kerana dikhuatiri boleh mengundang bahaya bukan sahaja kepada haiwan malah manusia juga. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment