Translate

Wednesday, August 12, 2020

Lelaki angkut mayat rakan guna motosikal

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan NOOR HAYATI MAMAT

HULU TERENGGANU - Dua pekerja ladang terpaksa menggunakan motosikal untuk membawa mayat rakan mereka ke rumah kongsi selepas mangsa ditemui mati dipercayai akibat dipanah petir dalam kejadian di sebuah ladang di Kampung Dusun Cheting, Kuala Berang di sini kelmarin.

Kejadian dikatakan berlaku ketika mangsa, Maniadi, 40, yang juga buruh warga Indonesia sedang mengaitu buah kelapa sawit.

Mayat itu ditemui terbaring berhampiran sebatang pokok kelapa sawit di dalam ladang itu oleh dua rakan senegaranya pada kira-kira pukul 2.50 petang.

Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, Deputi Superintendan Mohd. Adli Mat Daud berkata, kemalangan menimpa mangsa hanya dimaklumkan dua rakannya selepas membuat laporan polis di Balai Polis Kuala Berang di sini pada pukul 5.45 petang.

"Berdasarkan keterangan saksi, mereka telah keluar untuk keluar bekerja mengait buah kelapa sawit pada pukul 2.30 petang sebelum mayat mangsa ditemui pada 10 minit kemudian. 

"Kejadian berlaku sewaktu ribut petir," katanya di sini semalam.

Mohd. Adli berkata, rakan mangsa yang terkejut dan panik dengan kejadian itu kemudian bertindak membawa pulang mayat mangsa ke rumah kongsi mereka di Tersat, Kuala Berang.

Jarak antara lokasi mayat mangsa ditemui dengan rumah pekerja ladang ialah 2.5 kilometer.

"Polis yang tiba di rumah kongsi terbabit pada pukul 9.45 malam mendapati terdapat kesan terbakar pada telapak tangan kanan Maniandi dipercayai akibat terkena panahan petir.

"Setakat ini, tiada kesan kecederaan lain dijumpai pada fizikal mangsa yang berasal dari Umetalo, Indonesia," katanya.

Mayat mangsa telah dibawa ke Unit Forensik Hospital Hulu Terengganu di sini untuk dibedah siasat dan kes diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.

No comments:

Post a Comment