Translate

Friday, August 14, 2020

Lapan premis makanan kotor di Kemaman dan Dungun diarah tutup

 

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KEMAMAN – Sebanyak lapan premis makanan di daerah ini dan Dungun yang dikesan beroperasi dalam keadaan kotor telah diarah tutup selama 14 hari oleh Jabatan Kesihatan Terengganu.

Timbalan Pengarah Kesihatan (Keselamatan dan Kualiti Makanan) Terengganu, Che Ghani Sidek berkata, kesemua premis makanan itu diarah tutup mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983 kerana tahap kebersihan berada di bawah piawaian ditetapkan.

Beliau berkata, operasi bersepadu sama yang dijalankan selama dua hari berakhir hari ini juga telah mengeluarkan 53 kompaun atas pelbagai kesalahan mengikut Peraturan-Peraturan Kebersihan Makanan 2009.

“Antara kesalahan utama yang dikesan ialah gagal menghadiri Latihan Pengendali Makanan daripada Sekolah Latihan Pengendali Makanan diiktiraf dan tidak melakukan suntikan pelalian anti-typhoid.

“Selain itu, kompaun juga dikeluarkan atas kesalahan tidak memakai apron dan kasut dan memakai anting-anting semasa pengendalian makanan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Che Ghani berkata, nilai keseluruhan kompaun yang dikeluarkan sepanjang dua hari operasi tersebut ialah RM23,850.

Beliau berkata, sebanyak 47 premis makanan dan 264 orang pengendali makanan telah diperiksa pasukan penguat kuasa yang terdiri daripada 80 anggota Jabatan Kesihatan negeri dan agensi lain.

“Pada operasi sama, dua mesin menjual air juga telah disita kerana beroperasi tanpa lesen mengikut Peraturan 360 (C)(4) Peraturan-Peraturan Makanan 1985,” katanya. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment