Translate

Sunday, August 16, 2020

Nelayan Vietnam rakus tangkap ikan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kerakusan nelayan Vietnam mencerobohi perairan negara khususnya Terengganu tidak berkurangan biar pun penularan pandemik Covid-19 sejak awal tahun ini.

Pengarah Maritim Negeri Terengganu, Kepten Maritim Muhammad Suffi Mohd. Ramli berkata, sebanyak 97 bot nelayan Vietnam dikesan memasuki perairan negeri ini dipercayai untuk menangkap ikan secara haram sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu.

Beliau berkata, ia meliputi 89 bot nelayan Vietnam yang telah diusir kapal penguat kuasa Maritim Malaysia (APMM) pada fasa awal PKP manakala baki lapan pula ditahan dalam tempoh kurang dua minggu sejak 24 Jun lalu.

"Pada peringkat awal fasa PKP, APMM hanya mengambil tindakan mengusir (bot-bot nelayan Vietnam) sebagai mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

"Begitu pun, penahanan semula dengan SOP norma bahari terpaksa dilakukan setelah mendapati pendekatan pengusiran tidak begitu berkesan dalam menangani isu pencerobohan nelayan asing di perairan negara," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Muhammad Suffi berkata, sebelum ini, tindakan pengusiran nelayan Vietnam pada tempoh fasa awal PKP dilakukan dengan tindakan sedikit keras sebagai menunjukkan keseriusan penguatkuasaan APMM.

Jelas beliau, bot nelayan asing yang dikenalpasti menceroboh perairan negara akan ditahan sebelum peralatan menangkap ikan mereka dirosakkan agar mereka tidak boleh menangkap ikan lagi.

"Cara itu pada mulanya berkesan namun tidak berapa lama kemudian memang ada nelayan asing lain yang masuk menangkap ikan secara haram," ujarnya.

Muhammad Suffi memberitahu, pegurusan tertinggi APMM memutuskan untuk melaksanakan penahanan semula nelayan asing dengan normal baharu.

Jelas beliau, antara SOP normal baharu itu ialah anggota penguat kuasa memakai pelindung muka, sarung tangan dan penutup mulut, saringan awal terhadap nelayan asing di dalam bot masing-masing dan ujian pengesahan Covid-19 oleh Kementerian Kesihatan.

"Selain itu lokap menempatkan suspek juga telah disanitasi terlebih dahulu dan permohonan perintah reman terhadap nelayan asing itu juga dilakukan secara persidangan video sahaja," katanya.

Dalam pada, Muhammad Suffi berkata, penahanan lapan bot nelayan  Vietnam itu melibatkan rampasan hampir RM8 juta meliputi bot,peralatan menangkap ikan, minyak diesel dan hasil laut.

Ujarnya,penahanan nelayan Vietnam sehingga 4 Julai lalu juga telah mencecah hampir 70 orang termasuk ketika Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).


No comments:

Post a Comment