Translate

Saturday, August 15, 2020

Kilauan periuk tembaga Terengganu

 

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Periuk tembaga buatan Terengganu yang sebelum ini semakin jarang digunakan kembali menjadi buruan sejak tiga bulan lalu setelah ia dipromosi secara tidak langsung oleh pereka fesyen terkenal, Datuk Rizalman Ibrahim.

Permintaan terhadap perkasasan dapur buatan tangan warisan Kampung Ladang di sini tersebut meningkat mendadak selepas tular menerusi rancangan memasak dihos Rizalman yang disiarkan di sebuah stesen televisyen berbayar pada bulan Ramadan lalu.

Penangan tular terbabit menyebabkan lot kedai, Tembaga Terengganu di Pasar Payang 2 di sini yang merupakan satu-satunya kedai menjual produk periuk tembaga Terengganu di negeri ini menjadi tumpuan ramai hampir setiap hari.

Walaupun harganya mencecah antara RM350 hingga RM920 mengikut saiz, ratusan periuk tembaga buatan tangan Terengganu Tembaga yang diusahakan Salleh Mohd., 76, telah terjual sejak pertengahan Mac lalu.

Jurujual Tembaga Terengganu, Noor Asrunazawati Awang, 35, berkata, kesemua stok periuk tembaga yang sebelum ini tersimpan lama di rak jualan habis diborong pelanggan dalam tempoh lebih tiga bulan ini.

Beliau berkata, kebanyakan pelanggan yang ditemui memberitahu tertarik untuk menggunakan perkasasan dapur tradisional tersebut selepas menonton rancangan memasak Rizalman atau melihat gambarnya menerusi akaun Instagram peribadi pereka fesyen berkenaan.

"Ia merupakan fenomena luar biasa kerana sebelum ini purata dua buah periuk tembaga sahaja terjual setiap minggu. Kini bukan sahaja semua stok habis malah kami tidak menang tangan untuk menyiapkan tempahan yang diterima bertalu-talu.

"Bilangan pelanggan dari seluruh negara yang mengunjungi lot kedai kami juga meningkat mendadak sejak kelonggaran merentas negeri dibenarkan kerajaan pada 10 Jun lalu manakala pembelian menerusi atas talian pula telah bertambah sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan," katanya ketika ditemui Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Noor Asrunazawati berkata, walaupun menerima ratusan tempahan, pihaknya hanya mampu menyiapkan tiga buah periuk tembaga setiap hari kerana produk itu merupakan buatan tangan yang memerlukan tempoh kira-kira dua minggu untuk disiapkan bagi menjamin kualitinya.

"Ada juga pelanggan terutama yang dari luar Terengganu yang tidak sabar terus mengunjungi bengkel perusahaan kami di Pulau Kerengga, Marang semata-mata untuk membeli periuk tembaga.

"Mereka sanggup menunggu berjam-jam periuk tembaga itu siap sebelum terus membelinya," katanya.

Noor Asrunazawati berkata, setakat ini, pihaknya menjual periuk belanja dengan empat saiz daripada 25.4 sentimeter hingga 35.56 sentimeter.

"Namun periuk bersaiz 27.94 sentimeter berharga RM480 setiap satu yang paling laris dijual," katanya.

No comments:

Post a Comment