Translate

Wednesday, August 19, 2020

Seni tembaga Terengganu perlukan pewaris

 PERMINTAAN terhadap periuk tembaga yang semakin melonjak sejak akhir-akhir ini telah meningkatkan motivasi Salleh Mohd. agar tidak berputus asa meneruskan legasi perusahaan pembuatan produk tembaga buatan tangan selagi hayat di kandung badan.

Pak Leh berkata, seni pertukangan tembaga merupakan warisan yang pernah menjadi kebanggaan penduduk Kampung Ladang khususnya dan Terengganu amnya.

"Walau pun Kampung Ladang kini hanya tinggal sejarah atas faktor pembangunan namun hati nurani saya sukar untuk membiarkan seni pertukangan tembaga ini terus pupus sama sekali.

"Saya akui sukar untuk mencari anak muda yang mempunyai keinginan tinggi untuk menjadi tukang tembaga yang memerlukan penumpuan tinggi, berpanas namun tidak menjanjikan pendapatan lumayan," katanya.

Pak Leh berkata, beliau menerima ramai pelatih daripada Perbadanan Kraf tangan Malaysia namun terlampau sedikit yang meneruskan kerjaya dalam bidang pertukangan tembaga selepas tamat latihan.

Begitupun beliau yang berusia 76 tahun berharap salah seorang daripada sembilan anak akan mewarisi kemahirannya dan ia disandarkan kepada anak lelaki keenamnya, Ahmad Sufie, 28.

Sementara itu, Ahmad Sufie memberitahu beliau telah mengikut ayahnya menghasilkan produk tembaga buatan tangan sejak berusia 18 tahun sebaik menamatkan alam persekolahan.

"Walaupun sudah hampir 10 tahun mengikuti ayah, saya merasakan ilmu pertukangan tembaga masih belum lengkap dan masih banyak lagi yang perlu dipelajari.

"Bagi saya yang paling susah dalam pembuatan produk tembaga ialah kemahiran meleburkan logam tembaga di dalam dapur. Bukan sahaja perlu berhadapan dengan suhu yang sangat panas tetapi kecekapan dan kemahiran sangat penting kerana sebarang kesilapan pada tahap ini akan menyebabkan barangan mahu dihasilkan tidak menjadi," ujar beliau.

No comments:

Post a Comment