Translate

Tuesday, August 18, 2020

Penternak rugi RM30,000

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

DUNGUN - Seorang penternak lembu menanggung kerugian lebih RM30,000 selepas 12 lembu peliharaannya hilang dipercayai di curi di kandang haiwan tersebut di Taman Murni Perdana, Paka dekat sini sejak Februari lalu.

Mohd. Sukari Awang, 56, berkata, kejadian terbaharu kelmarin apabila tujuh ekor lembu miliknya yang berusia antara satu tahun setengah dan tiga tahun hilanhg pada pukul 6.45 pagi.

Katanya, ia merupakan kali ketiga lembu-lembu peliharaannya dicuri sejak awal tahun ini melibatkan kerugian lebih RM30,000.

"Kali pertama kandang lembu saya seluas kira-kira 0.2 hektar dicerobohi pada akhir Februari lalu melibatkan kehilangan empat ekor lembu, seminggu kemudian pada awal Mac, seekor  lagi dicuri.

"Awal pagi semalam (kelmarin), tujuh lagi lembu yang masing-masing seberat hampir 100 kilogram bernilai keseluruhan RM15,000 pula di curi. Sekarang ini, saya hanya mempunyai empat anak lembu," katanya sayu ketika ditemui dekat sini semalam.

Mohd. Sukari berkata, kali terakhir dia melihat tujuh ekor lembu itu ialah sewaktu beliau meninggalkan kandang pada pukul 10.45 malam untuk pulang ke rumahnya yang terletak kira-kira 500 meter dari situ.

Beliau percaya kehilangan haiwan ternakannu itu didalangi oleh sekumpulan individu yang menggunakan lebih daripada satu kenderaan.

"Saya jumpa kesan tayar kenderaan dan aksesori kereta dipercayai kereta Perodua Axia yang tertanggal dipercayai digunakan penjenayah terbabit berhampiran kandang lembu saya.

"Laporan polis telah dibuat dan saya minta orang ramai terutama di sekitar daerah ini tidak mempunyai lembu bertanda seperi mempunyai tali putih di leher dan telinganya berlubang yang dijual dengan harga murah kerana dikhuatiri ia haiwan ternakan saya yang dicuri," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Baharudin Abdullah yang dihubungi mengesahkan menerima kes tersebut.

Beliau berkata, kes itu sedang disiasat mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan.


No comments:

Post a Comment