Translate

Friday, August 14, 2020

Penjual jam tangan tiruan ditahan KPDNHEP

SETIU - Hasrat seorang peniaga mahu mencari keuntungan mudah dengan menjual jam tangan berjenama tiruan tidak kesampaian apabila premisnya di Bari dekat sini di serbu pasukan penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) kelmarin.

Serbuan pada pukul 12 tengah hari itu berjaya merampas 125 unit jam tangan berjenama tiruan terbabit yang dianggarkan bernilai RM2,500.

Ketua Cawangan KPDNHEP Besut, Azani Ismail berkata, operasi serbuan di rumah suspek berusia 29 tahun yang turut dijadikan perniagaan tersebut turut di sertai wakil syarikat jam tangan berjenama terbabit.

"Sebelum itu, syarikat tersebut yang memiliki cap dagang produk itu membuat aduan selepas mengesyaki  jam tangan yang dijual suspek berkemungkinan palsu.

"Sehubungan itu, serbuan berkenaan berjaya merampas semua barang tiruan yang disyaki palsu terbabit selain menahan peniaga tersebut," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Azani berkata, suspek ditahan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 102 (1) (c) Akta Cap Dagangan 2019.

Menurut beliau, lelaki itu berhadapan dengan hukuman denda maksimum RM10,000 bagi setiap barangan tiruan atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.


No comments:

Post a Comment