Translate

Tuesday, August 11, 2020

Lelaki tetak lembu didenda RM30,000

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

BESUT -  Perbuatan kejam seorang buruh pada minggu lalu sanggup menetak seorang lembu yang sepatutnya dikorbankan pada Aidiladha tidak lama lagi berbalas apabila dia didenda RM30,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam.

Hakim Wan Azimah Yaacob memerintahkan hukuman demikian apabila Adnan Muhammad, 37, membuat pengakuan bersalah selepas pertuduhan dibacakan.

"Perbuatan kejam tertuduh tidak mencerminkan sikap kemanusiaan dan tidak harus dibiarkan. 

"Mendatangkan trauma kepada haiwan (lembu)  itu kerana setiap yang bernyawa pasti merasa kesakitan biar pun tidak mempunyai akal," katanya sebelum membacakan penghakimannya.

Wan Azimah juga mengarahkan tertuduh menjalani hukuman penjara tambahan 12 bulan sekiranya gagal membayar denda tersebut. 

Adnan gagal membayar denda dan dihantar untuk menjalani hukuman penjara di Penjara Marang.

Berdasarkan pertuduhan, dia didakwa menetak seekor lembu jantan dengan sebilah parang sehingga menyebabkan kecederaan parah pada bahagian ekor, punggung dan kepala haiwan berkenaan.

Adnan menyerang lembu  jantan berusia dua tahun kerana tidak berpuas hati dengan pemilik lembu itu yang juga sepupunya.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan demikian di tepi sebuah kandang lembu milik sepupu lelakinya berusia 56 tahun di Kampung Gerai Muda, Jerteh di sini pada pukul 6 pagi, 21 Julai lalu.

Pemiliknya bercadang untuk menyembelih lembu seberat 150 kilogram itu sebagai ibadah korban pada Hari Raya Aidiladha yang bakal disambut pada 31 Julai ini.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 29 (1) (e) Akta Kebajikan Haiwan 2015 yang memperuntukkan hukuman denda antara RM20,000 hingga RM100,000 atau penjara maksimum tiga tahun jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment