Translate

Sunday, August 16, 2020

Pukat gading rosakkan habitat ikan negara

 KUALA TERENGGANU - Pencerobohan nelayan Vietnam sudah menjadi 'duri dalam daging' terhadap periuk nasi nelayan tempatan di Pantai Timur termasuk Terengganu sejak sekian lama.

Pengerusi Persatuan Nelayan Terengganu (Penentu), Mat Yassim Mohamed berkata, sebelum ini dianggarkan RM6 bilion hasil laut dari perairan negara ini dicuri oleh nelayan warga asing pada setiap tahun.

"Nelayan tempatan bukan sahaja kehilangan sumber rezeki malah menghadapi ancaman daripada bot nelayan negara jiran ini yang segelintirnya dilengkapi dengan senjata api.

"Penggunaan pukat gading oleh nelayan Vietnam juga sedikit sebanyak memusnahkan habitat ikan  yang dikhuatiri memberi kesan negatif kepada kelestarian sumber laut negara pada masa hadapan," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Sehubungan itu, Mat Yassim berkata, Penentu memberi sokongan padu terhadap langkah penguatkuasaan undang-undang maritim yang dilaksana Maritim Malaysia (APMM).

Beliau berkata, Ops. Naga yang merupakan operasi bersepadu pelbagai agensi penguat kuasa termasuk APMM terbukti berkesan apabila berjaya menahan 183 bot dan lebih 1,600 nelayan Vietnam di sekitar perairan Pantai Timur sepanjang tahun lalu.

"Kalau boleh kami mahu Ops Naga ini diteruskan walaupun diancam pandemik Covid-19 dengan pengamalan prosedur operasi standard normal baharu.

"Penentu juga setuju dengan cadangan APMM agar hukuman sebat dikenakan terhadap nelayan asing yang menceroboh perairan negara," katanya.

Mat Yassim berkata, hukuman keras itu bakal memberi mesej jelas kepada nelayan asing terhadap ketegasan pihak berkuasa tempatan untuk membendung isu pencerobohan perairan negara.


No comments:

Post a Comment