Translate

Friday, August 14, 2020

Golden Pharos teroka industri hiliran balak

 Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU -.Golden Pharos Berhad (Golden Pharos) bercadang meneroka peluang perniagaan baru dalam industri hiliran pembalakan sebagai inisiatif untuk mengurangkan impak negatif Covid-19.

Ketua Pegawai Eksekutif Golden Pharos, Datuk Nadza Abdul berkata, dua cabang industri hiliran pembalakan itu ialah pemprosesan produk cip kayu dan pembinaan stesen janakuasa mini hidro.

"Cip kayu tersebut akan diproses daripada lebihan ranting dan dahan pokok balak yang selama ini tidak dioptimumkan penggunaannya. 

"Selain itu,  Golden Pharos juga mahu memanfaatkan aliran deras sungai-sungai yang terdapat di dalam kawasan konsesi balak kami dengan membina stesen janakuasa mini hidro," katanya pada sidang akhbar selepas Mesyuarat Agung Tahunan Golden Pharos di sini semalam.

Golden Pharos yang merupakan anak syarikat kerajaan negeri Terengganu mengumumkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM8.98 juta bagi tahun kewangan 2019.

Ini berpunca daripada pasaran lemah dalam industri kaca, kelewatan aktiviti pembalakan dan penggunaan standard perakaunan baharu.

Nadza berkata, kedua-dua projek berasaskan industri hiliran itu bakal menjana pendapatan baharu buat syarikat berkenaan.

Jelasnya, cadangan tersebut kini dalam peringkat penyediaan laporan kajian kebolehlaksanaan.

Tambah beliau, Golden Pharos masih mengambil kira kebajikan 446 kakitangannya semasa pandemik Covid-19.

"Kami memberi jaminan bahawa syarikat ini tidak bercadang untuk melaksanakan skim pemberhentian pekerja," katanya.

No comments:

Post a Comment