Translate

Tuesday, August 11, 2020

Penyu agar terperangkap dalam timbunan kayu mati diselamatkan bomba

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KEMAMAN – Seekor penyu agar betina ditemui terperangkap di dalam timbunan tunggul pokok kayu mati di Pantai Cagar Hutan, Kampung Labohan, Kerteh dekat sini hari ini sebelum diselamatkan pasukan bomba.

Pegawai Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Terengganu, Shahrizal Shamsudin berkata, penyu seberat 150 kilogram tersebut ditemui penduduk di bawah timbunan tunggul kayu mati itu pada pukul 8.20 pagi.

“Sepasukan anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Kerteh di sini telah bergegas ke lokasi kejadian sebaik menerima maklumat.

“Kerja-kerja memotong tunggul pokok kayu itu terpaksa dilakukan bagi mengeluarkan haiwan reptilia terbabit,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Shahrizal berkata, penyu agar betina yang dipercayai tersesat berkenaan berjaya dikeluarkan dalam keadaan selamat setelah kerja-kerja pemotongan tunggul kayu selesai.

Beliau berkata, pemeriksaan mendapati haiwan reptilia itu tidak mempunyai sebarang kecederaan sebelum dilepaskan semula ke laut. – K! ONLINE.

No comments:

Post a Comment