Translate

Sunday, August 16, 2020

Tiga jam berkandas angkara kepala air

 Oleh MOHD. AZLI ADLAN

SETIU -  Empat beradik termasuk dua wanita panik apabila mereka terperangkap di dalam Hutan Lipur Lata Payung dekat sini selama hampir tiga jam akibat terperangkap dengan fenomena kelapa air kelmarin.

Dalam kejadian pada pukul 7.22 malam itu, kesemua mangsa yang berusia dalam lingkungan 18 hingga 28 tahun berjaya diselamatkan sepasukan anggota bomba.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Setiu, Zul Azman Jamaludin berkata, sebelum kejadian, keempat-empat mangsa sedang leka menjala ikan di dalam sebatang sungai di dalam hutan lipur itu.

"Mereka pergi ke Hutan Lipur Lata Payung dekat sini untuk menjala ikan selepas solat Asar dan merancang untuk pulang sebelum maghrib.

"Bagaimanapun kesemua mangsa terkandas apabila jalan denai yang dilalui terputus akibat dilimpahi air sungai akibat fenomena kepala air," katanya kepada Kosmo! semalam.

Difahamkan fenomena kepala air itu berpunca daripada hujan lebat yang berlaku di kawasan hulu sungai.

Zul Azman berkata, seramai 14 anggota bomba telah bergegas di lokasi kejadian setelah dihubungi oleh salah seorang mangsa.

Jelasnya, pasukan bomba menghadapi kesukaran dalam usaha menyelamat kerana air sungai yang sangat deras dan parasnya tinggi.

"Kami telah menggunakan teknik 'main line' iaitu mangsa yang memakai jaket keselamatan merentasi sungai berkenaan de ngan tali  yang diikat pada sebatang kayu.

"Sepanjang proses merentasi sungai itu, setiap mangsa dibantu dan diiringi oleh anggota bomba," katanya.

Zul Azman berkata, operasi menyelamat selesai sepenuhnya pada pukul 10.12 malam dan kesemua mangsa tidak cedera.


No comments:

Post a Comment