Translate

Wednesday, February 28, 2018

TDM bakal labur RM38 juta teroka projek biogas

KUALA NERUS – Kumpulan TDM Bhd. (Kumpulan TDM) akan melaksanakan projek penghasilan tenaga biogas daripada sisa bua­ngan kelapa sawit untuk penjanaan tenaga elektrik pada tahun depan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TDM, Datuk Mohamad Muda berkata, projek teknologi hijau dengan kerjasama syarikat pengilangan dan pengeksportan minyak dan gas, Concord Alliance Sdn. Bhd. (Concord Alliance) itu bakal menelan belanja RM38 juta.

“Projek pembangunan loji tenaga boleh diperbaharui, Biogas ini akan menukar 390,000 metrik tan sisa buangan dua kilang kelapa sawit Kumpulan TDM di Kemaman dan Sungai Tong yang mengandu­ngi gas metana kepada tenaga elek­trik.

“Tenaga elektrik berkenaan di sasar untuk dijual ke Tenaga Nasional Bhd. di bawah mekanisme kouta Tarif Galakan yang akan dipohon daripada Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari kelak,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menandatangani perjanjian antara TDM dengan Concord Alliance di sini semalam.

Turut hadir Menteri Besar Terengganu,  Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman dan Ketua Pegawai Eksektif Concord Alliance, Datuk Khairuddin Mohd Hussin.

Mohamad berkata, sisa buangan kelapa sawit di dua kilang milik Kumpulan TDM di Kemaman dan Sungai Tong disasar mampu menjana tenaga elektrik sebanyak lebih empat megawatt sejam.

No comments:

Post a Comment