Translate

Thursday, February 15, 2018

Penghuni kediaman berstrata disaran tubuh pasukan bomba sukarela

MOHD. AZLI ADLAN

MARANG - Penghuni kediaman berstrata seperti pangsapuri dan kondominium terutama di bandar-bandar besar di seluruh negara disarankan untuk menubuhkan pasukan bomba sukarela masing-masing.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Tan Sri Noh Omar berkata, penubuhan pasukan bomba sukarela tersebut boleh memainkan peranan penting dalam pencegahan dan tindakan awal sekiranya berlaku kecemasan termasuk kebakaran di kawasan kediaman masing-masing.

"Berdasarkan pemantauan saya di beberapa kediaman berstrata mendapati kebanyakan peralatan kebakaran disediakan seperti alat pemadam api dan hos bomba sudah rosak dan tamat tarikh luput.

"Kementerian bersedia untuk membaik pulih dan memperbaiki peralatan kebakaran itu sebagai galakan komuniti kediaman terbabit menubuhkan pasukan bomba sukarela," katanya selepas merasmikan majlis tamat latihan Kursus Sijil Sains Kebombaan di Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia, Wakaf Tapai di sini hari ini.


Seramai 174 pelatih menerima pentauliahan sijil berkenaan selepas melepasi 14 modul ilmu kebombaan sepanjang kursus selama empat bulan setengah. Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM), Datuk Seri Wan Mohd. Nor Ibrahim. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment