Translate

Thursday, February 29, 2024

Pantai lubuk maut

 

  • Oleh MOHD AZLI ADLAN dan TOREK SULONG

KUALA TERENGGANU – Kejadian lemas yang kerap dilaporkan berlaku di pantai terutama di negeri-negeri di Pantai Timur seolah-olah tidak dijadikan iktibar oleh orang ramai terutama pelancong luar. 

Tinjauan mendapati pesisir pantai peranginan di negeri ini dan Kelantan penuh dengan pengunjung termasuk kanak-kanak lebih-lebih lagi musim cuti persekolahan sedang berlangsung ketika ini. 

Di Pantai Pandak, Chendering, tinjauan mendapati kebanyakan mereka yang beriadah di lokasi itu merupakan pelancong luar. Ada pengunjung yang bermain pasir dan bersiar-siar di gigi pantai, namun ada juga membiarkan anak masing-masing yang masih kecil mandi laut tanpa pengawasan orang dewasa sewaktu ombak besar. 

Penduduk setempat, Zaini Mohd. Nordin, 52, berkata, Pantai Pandak masih dikunjungi orang ramai untuk beriadah ketika ini seolah-olah tidak peka dengan keselamatan diri dan keluarga masing-masing. 

“Kebanyakan yang datang sini adalah pelancong luar (Terengganu). Mereka sepatutnya lebih berhati-hati apabila melihat ombak besar setinggi hampir empat meter menghempas pantai. 


“Lagipun bendera merah dipasang di Pantai Pandak menandakan pantai ini sudah tidak lagi selamat untuk sebarang aktiviti termasuk berkelah,” katanya ketika ditemui semalam. 

Menurut Zaini, Pantai Pandak sebenarnya kurang selamat untuk aktiviti air termasuk mandi bukan sahaja pada musim tengkujuh, malah bulan-bulan lain terutama sewaktu fenomena air pasang besar. 

Jelasnya, keadaan itu disebabkan pantai peranginan tersebut mempunyai ancaman arus karau yang boleh menghanyutkan mangsa ke tengah laut sekali gus membawa risiko lemas.

 “Kami (penduduk) tidak mandi di Pantai Pandak kerana tahu akan ancaman ini, lagipun sudah banyak kes dilaporkan berlaku di pantai ini,” katanya. 

Tambahnya, penduduk turut menasihatkan pengunjung supaya menghindari Pantai Pandak, namun ada yang tidak mengendahkan perkara itu. 

Di Kelantan, tinjauan Kosmo! di Pantai Irama, Bachok mendapati orang ramai terutama dari luar daerah ini masih kurang cakna dengan ombak kuat terutama pada pasca Monsun Timur Laut (MTL). 

Ada pengunjung yang mandi-manda dan bermain di gigi pantai meskipun lebih 10 bendera merah sudah dinaikkan di pantai berkenaan. 

Pegawai Angkatan Pertahanan Awam (APM) Bachok, Leftenan Mohd. Khairi Mat Hussin berkata, kebanyakan kes lemas di Pantai Irama sebelum ini melibatkan pengunjung luar Bachok.

 “Mereka (pengunjung) tidak peka dengan situasi bahaya sekiranya mandi ketika ombak deras. 

Mangsa yang lemas ini rata-ratanya tidak pandai berenang, namun berani mandi ketika air pasang besar pada lewat petang,” katanya ketika ditemui. 

Mohd. Khairi memberitahu, anggota APM sentiasa memantau pergerakan pengunjung di kawasan pantai terutama pasca musim tengkujuh. 

Jelasnya, fokus APM adalah mengawal keselamatan dan memberikan nasihat kepada pengunjung supaya tidak mandi ketika bendera merah dipasang. 

“Perairan Kelantan masih dalam tempoh ‘idah’ MTL dengan ombak masih tinggi dan keadaan dasar pantai juga berbahaya kepada pengunjung untuk aktiviti mandi-manda.

 “Jadi ibu bapa perlu mengawasi anak-anak ketika beriadah di pantai, jangan biarkan mereka ke kawasan gigi air ketika ombak besar,” katanya. 

Sementara itu, pensyarah Institut Oseanografi dan Sekitaran, Universiti Malaysia Terengganu, Prof. Madya Dr. Effy Helmy Ariffin berkata, secara dasarnya, pesisir pantai di Terengganu tidak selamat untuk aktiviti air ekoran ombak besar dan arus deras disebabkan Monsun Timur Laut. 

Antara lokasi itu adalah Pantai Pandak, Teluk Bidara dan Teluk Lipat, Dungun serta Rhu Sepuluh, Setiu yang mempunyai risiko arus karau. 

Arus karau atau rip current merupakan perangkap maut yang boleh menyebabkan lemas. 

Kebanyakan mereka yang pandai berenang juga terdedah risiko tersebut. Ia terbentuk apabila ombak bergerak pada sudut tegak ke arah pantai dan biasa nya akan menarik mangsa ke tengah laut. 

Kosmo! semalam melaporkan ahli perniagaan, Zulkarnain Mohamed Zubir, 44, hilang selepas ditelan ombak ketika beriadah di Pantai Batu Burok kelmarin. 

Ia merupakan insiden lemas kedua pada musim tengkujuh di Terengganu selepas kematian pelancong China di Pantai Tanjung Jara pada 10 Februari lalu.

 

No comments:

Post a Comment