Translate

Monday, February 26, 2024

Buruh binaan dihukum sebat kerana khalwat

 

Oleh MOHD. AZLI ADLAN 

KUALA TERENGGANU – Seorang buruh binaan menjadi pesalah pertama dikenakan hukuman sebatan atas pertuduhan melakukan kesalahan khalwat berulang oleh Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu di sini semalam.

 Hakim Syarie Hamidi Shafie menjatuhkan hukuman empat sebatan dan denda RM3,000 ke atas tertuduh, Mohd. Affendi Awang, 42, yang membuat pengakuan bersalah. 

Beliau memerintahkan hukuman sebat tersebut dilaksanakan dalam tempoh 14 hari sekiranya tiada rayuan selain hukuman tambahan enam bulan penjara jika gagal membayar denda. 

"Kesalahan (khalwat) ini diulangi tertuduh (Mohd. Affendi) tidak sampai setahun selepas menjalani hukuman atas perbuatan sama. 

 “Harap hukuman (sebat) ini dapat memberi keinsafan terhadap tertuduh dan pengingatan kepada masyarakat,” katanya ketika membacakan penghakimannya di sini semalam. 

 Berdasarkan pertuduhan, Mohd. Affendi didakwa bersama seorang wanita yang bukan isteri dan mahramnya yang boleh menimbulkan syak melakukan khalwat pada 25 Januari lalu. 

 Dia didakwa melakukan perbuatan tersebut di sebuah premis kosong yang sedang dalam proses ubah suai di Jalan Penghiburan, Kemaman antara pukul 1.10 pagi hingga 2.15 pagi. 

 Mengikut fakta kes, sepasukan penguatkuasa Jabatan Hal Agama Islam Terengganu telah menyerbu premis itu setelah mendapat aduan awam. 

 Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 31 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) Pindaan 2022. 

 Enakmen yang baru berkuatkuasa 1 Januari lalu itu memperuntukkan hukuman maksimum enam sebatan atau penjara tiga tahun dan denda RM5,000 jika sabit kesalahan. 

 Affendi yang tidak diwakili peguam syarie dalam rayuannya memberitahu baru sebulan bekerja sebagai buruh binaan dengan purata RM2,000 sebulan selain berhasrat mengahwini pasangan khalwatnya tersebut. 

 Dia pernah dihukum denda RM2,700 atas kesalahan sama di Mahkamah Rendah Syariah Kemaman pada 11 Julai tahun lalu. 

 Pendakwaan dikendalikan Pendakwa Syarie, Mohamad Khasmizan Abdullah.

No comments:

Post a Comment