Translate

Wednesday, February 21, 2024

1,000 orang berlindung di PPS

 

Oleh NIK NUR IZZATUL HAZWANI NIK ADNAN  dan MOHD AZLI ADLAN

DUNGUN – Banjir gelombang keempat yang melanda daerah ini sejak Selasa lalu menyaksikan lebih 1, 057 mangsa daripada 307 keluarga masih berlindung di pusat pemindahan sementara (PPS) sehingga semalam. 

 Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Terengganu berkata, kesemua mangsa itu masih ditempatkan di sembilan PPS yang kebanyakannya terletak di Hulu Dungun sehingga pukul 5 petang semalam. 

“Mangsa banjir paling ramai ditempatkan di Masjid Jamek Kampung Jongok Batu dengan 258 mangsa diikuti Dewan Orang Ramai Kampung Pasir Raya (247),” katanya di sini semalam. 

Sementara itu, di Pahang, seramai 28 mangsa masih berlindung di dua PPS, manakala di Kelantan, banjir gelombang keempat pulih sepenuhnya selepas sebuah PPS yang menempatkan 43 mangsa di Tanah Merah dekat sini ditutup sepenuhnya semalam. 

Sekretariat Pengurusan Bencana Kelantan berkata, bagaimanapun, paras air Sungai Golok di Rantau Panjang masih melepasi tahap bahaya, manakala Sungai Golok di Kuala Jambu, Tumpat pula melepasi tahap berjaga-jaga. 

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Utiliti dan Pembangunan Luar Bandar Terengganu, Hanafiah Mat berkata, kerajaan negeri akan membina semua rumah penduduk yang musnah akibat bah di Hulu Dungun termasuk Kampung Shukor di sini. 

“Setakat ini, saya dimaklumkan dua rumah penduduk telah runtuh dihanyutkan arus deras banjir. Kerajaan juga akan membaiki rumah penduduk yang mengalami kerosakan seperti dinding tercabut,” katanya di sini semalam 

Banjir besar disebabkan fenomena kepala air yang berlaku pada Khamis lalu turut menjejaskan beberapa perkampungan lain di Hulu Dungun seperti Kampung Pasir Raja, Kampung Belimbing dan Kampung Jongok Batu di sini. 

 Hanafiah berkata, kesemua pembinaan baharu dan kos baik pulih kerosakan rumah tersebut akan dibiayai menggunakan Tabung Bencana Negeri.

 Jelas beliau, kerja-kerja membaik pulih itu dijangka bermula selepas Monsun Timur Laut (MTL) berakhir pada bulan Mac depan dan buat masa ini penduduk terjejas dicadangkan mencari rumah sewa sehingga rumah baharu siap sepenuhnya.

 “Sewa bulanan akan ditanggung Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) sepanjang tempoh tersebut," katanya.

No comments:

Post a Comment